Dietetyk radzi

Quinoa komosa ryżowa – najważniejsze korzyści zdrowotne dla Twojego organizmu

Komosa ryżowa, inaczej – quinoa – jest pseudozbożem i pochodzi z Ameryki Południowej gdzie uprawiana jest od starożytności. Z uwagi na wysoką wartość odżywczą i delikatny lekko orzechowy smak jest polecana w diecie każdego, a szczególnie ceniona przez wegetarian i dzieci. Dostępna w formie kaszy, mąki, płatków i makaronów pozwala na łatwe wprowadzenie jej do diety. Co sprawia, że quinoa uważana jest za superfood?

  1. Posiada wysoką zawartość pełnowartościowego białka – jest doskonałym uzupełnieniem diety bezmięsnej.
  2. Odpowiednia dla cukrzyków, osób chorych na insulinooporność i dbających o zgrabną sylwetkę – posiada niski indeks glikemiczny, dzięki czemu nie powoduje skoków poziomu glukozy (cukru) we krwi, a zatem nie powoduje senności, łaknienia na słodycze i podjadania między posiłkami.
  3. Nie zawiera glutenu – jest odpowiednia dla osób będących na diecie bezglutenowej.
  4. Reguluje pracę jelit – dzięki wysokiej zawartości błonnika, przeciwdziała zaparciom i odżywia korzystne dla naszego zdrowia bakterie jelitowe.
  5. Posiada wysoką zawartość cennych dla zdrowia składników mineralnych, takich jak: żelazo, wapń, magnez, cynk i potas
  6. Spowalnia starzenie się komórek i działa przeciwnowotworowo, dzięki wysokiej zawartości przeciwutleniaczy, niwelujących szkodliwe działanie wolnych rodników.
  7. Jedna szklanka ugotowanej komosy ryżowej zawiera ok 220 kcal i dostarczy 8 g białka, ponad 5 g błonnika pokarmowego, 30 % dziennego zapotrzebowania na magnez i fosfor, 15 % zapotrzebowania na żelazo oraz 3 g zdrowych tłuszczów.

Aneta Korzeniecka Dietetyk kliniczny