Dietetyk radzi

Nasiona Chia i ich wpływ na zdrowie

Nasiona Chia i ich wpływ na zdrowie

Nasiona chia to niewielkie czarne ziarenka, kształtem przypominające malutką fasolę. To jeden z najpopularniejszych super foods, pochodzący z Ameryki środkowej i południowej. Miano super żywności przypisywane jest im, ponieważ wyróżniają się one na tle innych produktów wysoką wartością odżywczą, m.in. składników mineralnych, witamin, antyoksydantów i błonnika, które spełniają szereg istotnych funkcji dla naszego zdrowia.

Jaki dokładnie wpływ na nasze zdrowie mają nasiona chia?

Nasiona chia kontakcie z płynem pęcznieją, zwiększając kilkukrotnie swoją objętość i tworzą żel. Żel ten działa osłonowo na ściany żołądka i jelit oraz jest prebiotykiem, co oznacza, że stanowi pożywienie dla naszych korzystnych bakterii jelitowych. Pęczniejące nasiona chia, dają uczucie sytości na dłużej oraz spowalniają wchłanianie się cukrów z pożywienia (obniżają jego indeks glikemiczny), co jest istotne dla osób dbających o linię, a także cukrzyków i osób z insulinoopornością.

Nasiona chia posiadają wysoką zawartość składników mineralnych, przede wszystkim żelaza, magnezu, wapnia i cynku.

  • Ponadto cechuje je wysoka zawartość kwasów omega 3 oraz błonnika.
  • Dodatek 2 łyżek nasion chia pokrywa aż 15% dziennego zapotrzebowania na wapń i żelazo oraz 20% dziennego zapotrzebowania na magnez.
  • Prawidłowa ilość tych składników w codziennej diecie, wpływa na utrzymanie wysokiej witalności, dobrej koncentracji, pamięci, mocnych kości i silnej odporności.

W kontekście odporności o nasionach chia można powiedzieć wiele. Z jednej strony posiadają wysoką zawartość żelaza i cynku, które odgrywają ważną rolę w zwalczaniu bakterii i wirusów, a ich niedobory sprzyjają infekcjom, z drugiej zaś strony wysoka zawartość kwasów tłuszczowych omega 3 wspiera układ odpornościowy, zmniejsza stany zapalne i pomaga w walce z infekcjami.

Z korzyści zdrowotnych jakie dają nasiona chia, z powodzeniem może korzystać każdy, zarówno dorośli jak i dzieci, mięsożercy i wegetarianie. Zaś ich cenne właściwości pozwalają przyrządzić zdrowe, sycące i do tego pyszne potrawy i desery.

Aneta Korzeniecka Dietetyk kliniczny